marie dekerle

                                                                                             

                                                          

 

 

 

 

 

                                                               

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 The exhibition examines, within contemporary representational and abstract paintings, the relation between the work and its model. It presents landscapes developed in a relationship distanced with reality: runner of a photographic inspiration, Marie Dekerle his works on icons; on a sight bent, refracted by the nature, in which the visible phenomena are centred and provided with an introductory meaning. The mimesis remains here founding for the pictorial act while being questioned.

 

  Marie Dekerle is inspired by photos of reports. Her interest for these images is essentially formal: it is the harmony of the composition, the particular layout of lines and forms which draw first her attention. This simplified reality is then reinterpreted in a colorful semi-figurative painting. Through and beyond the subtle representation of reality, emerges a presence, immaterial and spiritual.

 

 
Bettina Bauerfeind
Doctor in art history
Art critic & historian
Curator of the exhibition
 
Virginie Perdrisot
Cultural heritage officer
Picasso museum, Salé hostel, Paris
Curator of the exhibition

 

L'exposition examine, au sein de peintures figuratives et abstraites contemporaines, la relation entre l’œuvre et son modèle. Elle présente des paysages élaborés dans un rapport distancié à la réalité : partant d'une inspiration photographique, Marie Dekerle fonde ses œuvres sur des icônes ; sur une vue infléchie, réfractée de la nature, dans laquelle les phénomènes visibles sont cadrés et pourvus d’une signification liminaire. La mimesis demeure ici fondatrice pour l’acte pictural tout en étant remise en cause. 

      Marie Dekerle tire son inspiration de photographies de reportages. Son intérêt pour ces images est essentiellement formel : c’est l’harmonie de la composition, l’agencement particulier des lignes et des formes qui attirent tout d’abord son regard. Cette réalité simplifiée est alors réinterprétée en une peinture semi-figurative colorée. À travers et au-delà de la représentation subtile du réel, se dégage une présence, immatérielle et spirituelle.
 
Bettina Bauerfeind
Docteur en histoire de l'art, La Sorbonne

Critique & historienne d'art

Commissaire de l'exposition

Virginie Perdrisot
Conservateur du patrimoine
Musée Picasso, hôtel Salé, Paris
Commissaire de l'exposition